10.12.06

Sunnuntai-iltapäivän uutiset ja sää

Tuntuu todellakin siltä, että olen muuttanut peilin takaiseen maailmaan, rinnakkaistodellisuuteen, jossa kaikki näyttää yhtäkkiä uudelta. Olen huomannut, että minulla on paljon enemmän ystäviä ja tuttavia kuin olin luullutkaan. Olen myös huomannut, että vuorokaudessa ei ole tarpeeksi tunteja.

Ikea on Ruotsin Apple tai Google, ja yrityskulttuuriltaan muistuttaa varmasti kulttia. Tarkoitus oli ostaa sänky, ruokapöytä ja kirjoituspöytä, mutta lopulta ostinkin vain tiskiharjan. Jonkinlaista paralysis by analysis -tilannetta havaittavissa. Täytettäessä melkein tyhjää asuntoa käyttöesineillä mahdollisuuksia on liikaa, ja sellaisesta menee aivo jumiin. Olen koko tämän eron ajan ollut kasvokkain oman itseni ja ajattelutapani kanssa. Nytkin huomaan, että suunnittelen, mittaan, piirrän, lasken, kirjoitan ja analysoin asunnon huonekalujen paikkoja, mutta en lyö mitään lukkoon. Todennäköisesti saan suunnitelluksi kaksi vaihtoehtoa, muta sitten yhtäkkiä tempaisen tyhjästä kolmannen jonka toteutan äkkiliikkeellä. Se olisi minulle todella tyypillistä. Ensin teen kaiken näennäisen rationaalisesti ja huolellisesti, ja sitten singahdan aivan toiseen suuntaan noin vain. Suuret jutut vaativat pitkän latenssiajan kypsyttelyä varten, ja sitten on äkillisen ja yllättävän toiminnan aika.

Miltähän näyttäisi kasa pyöreitä kiviä nurkassa?

Palatessani kotiin pitkin Espoon liikenneväyliä, ajattelin, että pääkaupunkiseudulla asuu miljoona ihmistä. Se on viidennes Suomen väkiluvusta. Miten en olekaan sitä aikaisemmin näin konkreettisesti mieltänyt.

7 kommenttia:

hani kirjoitti...

Miltähän näyttäisi kasa pyöreitä kiviä nurkassa?

Karulta. Totuudelta. Hyvältä.

*hymy*

Dyro kirjoitti...

Eri ihmisille eri asioita, minulle kasa pyöreitä kiviä tuo mieleen ennen kaikkea meren, kesän ja saaristoluonnon.

LL kirjoitti...

"Miltähän näyttäisi kasa pyöreitä kiviä nurkassa?"

Ei niin hyvältä kuin yksi hemmetin iso, jonka päällä voisi istua. Sellaisesta olen haaveillut itsekin, viimeksi eilen (sikäli hauska yhteensattuma).

Dyro kirjoitti...

Se olisikin hyvä idea. Niin suuri siirtolohkare ei ehkä mahtuisi ovesta, vaan pitäisi tuoda sisään ikkunasta.

Anna-Jo kirjoitti...

Ikeasta kannattaa ostaa sänky (runkopatjansa voitti sänkyvertailun vuosi sitten) ja sisustusarkkitehtikaverini sanoi myös, että villamattojen hinta-laatusuhde on erinomainen.

Loput huonekalut kirppiksiltä, esim. Myllypuron jättikirppis on tosi hyvä ja Kierrätyskeskus, jos siellä ehtii käydä säännöllisesti.

Meillä arvotaan, muuttaisinko Pihlikseen. Hih. Rakkauden nopean toiminnan joukot.

Anna-Jo kirjoitti...

Niin joo, mun marokkolainen vuokraisäntä Pariisissa sanoi mainiosti, että jos ostaa liikaa huonekaluja Ikeasta, kodista tulee kuin naapurilla olisi.

Dyro kirjoitti...

Jaa, no, tämä huoneenmuodostusprojekti varmasti taas venyy joulun yli. Viihdyn nimittäin jo yllättävän (=vaarallisen) hyvin täällä nytkin. Vieraita en ehkä kehtaa kutsua vielä.

Olen käynyt pihliksessä kerran, siellä oli pirusti puita. Pisteet jos tiedät mistä tuo oli.