31.8.06

Reittejä

Laajalahdella oli aamulla vaahtopäitä. Kas, syksy tuli aika yllättäen, mietin kun katselin Laajalahden rypistyvää pintaa ja tuulenpaiskomia pilvenriekaleita. Mennään siis syksymoodiin, muututaan hieman hitaammaksi, kirkastetaan ajatukset ja puetaan takin alle villapaita. Syksyisin kuuluisi aloittaa jotain. Ehkä se lasinpuhallus nyt sitten viimein, jos vielä ehtii ilmoittautua. En kuitenkaan saa sitä aikaiseksi.

Bussin edellä ajoi Bemari, jonka takavilkku koostui ledeistä. Se syttyi ja sammui äkkinäisesti, koska ledi syttyy heti kun virta kytkeytyy ja sammuu heti kun virta katkeaa. Valossa ei ole hehkulampulle tyypillistä selvää muutaman sekunnin sadasosan nousu- ja laskuaikaa. Ledien yleistyessä kodeissa ja korvatessa seuraavan vuosikymmenen kuluessa hehkulamput ja loistevalaismet, valaistuksen muutokset muuttuvat äkillisiksi. En usko että kukaan erityisesti kaipaa tätä hehkulamppujen piirrettä, mutta totuttuaan ledivalaistuksen silmänräpäyksellisyyteen tuntee varmasti oivalluksen hetken kun laittaa valot päälle huoneeseen, jonka valonlähteenä on hehkulamppu.

Tietyllä tuulella tai tietynlaisen ilmaliikennetilan vallitessa tästä menee yli lentokoneita. Ne lentävät kohtisuorassa ikkunani tasoa kohti, joten perspektiivi on sama kuin istuisin kiitoradan päässä. Jos olisin systeemiharrastussuuntautunut, hankkisin yksityiskohtaista tietoa Helsinki-Vantaan toiminnasta ja lentoyhtiöiden aikatauluista, kuten lentokoneharrastajat tekevät. Aivan niin detaljiorientoitunut en ole, lentokonetyypit kyllä tunnen. Varsinaisesti olen kiinnostunut siitä, miten lentoliikenne sijoitetaan kolmiulotteisesti Helsinki-Vantaan ympäristöön - missä ovat odotuskierrokset, millaisia laskukierroksia tehdään milläkin tuulella tai näkyvyysolosuhteiden muuttuessa, milloin mitäkin kiitorataa käytetään ja niin edelleen. Pääkaupunkiseudun ilmatila ulottuu yllättävän kauas, ja siinä suhaava lentolikenne on monimutkainen ja kiehtova juttu. Sitä voisi yrittää hahmottaa Kinetic Avionics Products -firman valmistamalla SBS-1-virtuaalitutkalla. Kyseessä on oikeasti radio, joka vastaanottaa joissakin lentokoneissa olevan Mode S -transponderin lähettämiä korkeus- ja sijaintietoja. Radio välittää tiedot edelleen PC:lle, joka näyttää ne karttapohjalla. Hieno systeemi ja saattaa harrastevälineenä kiinnostaa pitkäänkin.

Ei kommentteja: