17.11.05

Kolaa tätä

Hartwallin kilpailu, jossa 1 000 Pepsi-pullon etiketin koodit lähettänyt saa palkinnoksi Sony Vaio -kannettavan on osoittautunut yllättävän suosituksi. Monet menevät ja ostavat tuhat pulloa Pepsiä yhdellä kertaa, irrottavat etiketit, lähettävät koodit Hartwallille, ja myyvät pullot edelleen tai tyhjentävät ne ja vievät pullonpalautukseen. Pepsi-pullon kappalehinnasta ja jälleenmyyntiarvosta tai pullopantista johtuen tämän operaation seurauksena saatu Sony Vaio tulee maksamaan vain puolet siitä mitä se kaupassa maksaisi.

Kampanjan suosio on lyönyt Hartwallin ällikällä. Firmassa luultiin, että 1 000 etikettiin - tai ilmeisesti Hartwall kuvitteli, että 1 000 juotuun Pepsi-pulloon - yltäisi ehkä jokin koululuokka tai muu suuri ryhmä. Päättelen, että Hartwallin markkinointiosasto koostuu suureksi osaksi minun ikäluokastani eli kolmikymppisistä tai vanhemmista ihmisistä. Meidän nuoruudessamme tuhannen limonadipullon ostaminen kerralla olisi silloiseen ostovoimaan (tai vanhempien keskimääräisen ostovoimaan) nähden ollut suuri investointi, ja tähän harhaan taisi Hartwall langeta.

Nykyään Pepsin kohderyhmä 15-25-vuotiaat, ovat kuitenkin varakkaampia kuin koskaan aikaisemmin. Nuorilla on rahaa, ja jos ei ole, niin Visallahan maksuaikaa saa, ainakin jos on täysi-ikäinen. Tiedonvälityksen nopeus ja tehokkuus on myös kasvanut kokonaan toisiin mittasuhteisiin kuin ennen. Ei tarvita kuin yksi henkilö, joka laskee Pepsi-pullon hinnan pantteineen suhteessa Vaion hintaan, ja kertoo sitten havaintonsa jollakin sopivalla foorumilla, niin tieto on päivässä saavuttanut 80 - 90 % kohderyhmästä. Tai ei sitä yhtäkään välttämättä tarvita, idea voi syntyä ircissä tai chatissä kollektiivisesti. Olisikin mielenkiintoista tietää miten Pepsi-idea on syntynyt. Se on yhtä kekseliäs kuin taannoin PAF:in tarjoamaa 20 euron ilmaista pelirahaa hyödyntänyt idea, jossa rahalla pelataan rulettia siten, että 9 euroa pannaan mustalle, 9 euroa punaiselle ja 2 euroa nollalle. Sillä tavalla voittaa vähintään 18 euroa aivan oikeaa rahaa, jonka voi sitten siirtää omalle tililleen. Ihan näppärää. Minä olen kyllä sitä mieltä, että jos haluaa voittaa uhkapelissä pitkällä aikavälillä, täytyy alkaa kasinon omistajaksi. Olen niin ärsyttävän tietoinen uhkapelien taustalla vaikuttavasta kasinolle edullisesta matematiikasta, että en kykene nauttimaan mistään ruletista tai muustakaan sattuman soitosta, ja mitään pokerissa tai black jackissa menestymiseen vaadittavia taitoja tai kiinnostusta minulla ei ole. Lotto on poikkeus, mutta se onkin minusta enemmän suomalaisuuteen kuuluva perinne kuin uhkapeli.

No, Pepsi-idea oli joka tapauksessa loistava. Internet on siitä mukava kapistus, että sen avulla voidaan panna kaikki kilpailut ja muut jutut välittömän vertaisarvioinnin kohteeksi, joten niiden ajatusvirheet kyllä löytyvät. Hykertelen ja opetan itselleni, että mistä tahansa asiasta voi löytyä hyödynnettävä porsaanreikä, kunhan vain jaksaa hieman tutkia ja laskea. Ja seurata netin hyödyllisimpiä keskustelupalstoja.

Edit: Pepsihamstrauksesta on blogikin.

2 kommenttia:

Marimba kirjoitti...

Aika hyvä tilanneanalyysi. Uusi polvi osaa ja uskaltaa. Taidanpa jemmata tekarit varalta jo sängyn alle.

Dyro kirjoitti...

Sinullapa on upea about me -viesti, mutta pedantti minussa kysyy eikö Liimatta laulakin, että "onneksi en koskaan ollut se jonka nimeä varkaissa kiinni jääneet kysyttäessä käyttivät"?

Lauseiden huippua, tuo, ja säilyy ikuisesti hyvien lauseiden kokoelmassani.

Tarkoitus oli muuten blogata Absojen uusimman levyn loistavuudesta, mutta eksyin aiheesta jo otsikossa.