25.11.05

Kirja-kauppa-reissuja

Eilen kärsin Suomalaisessa kirjakaupassa kahdesti, kummallakin kerralla eri toimipisteessä. Kauppakeskuksessa sijainneessa myymälässä alkoi kanta-asiakastilaisuus, ja tavalliset asiakkaat hoputettiin kassojen kautta ulos. Myymälän uloskäynnin läpi kävellessäni iskin otsani rullattavaan metallikehikkoon niin että rämähti. Kehikko oli laskettu yläasennostaan alaspäin kai antamaan viesti että myymälä on nyt tavallaan kiinni, eikä sinne sovi nyt tulla. Meinasin iskeä sitä nyrkillä takaisin, mutta hillitsin sentään itseni, koska en halunnut tarjoilla tapauksen nähneille ihmisille lisää ilmaista hupia. En sentään saanut aivotärähdystä, koska kehikko jousti.

Toisesta toimipisteestä ostin lisää kirjoja. Kassalla sain odottaa tovin, ennen kuin tiskin takana nyreillyt anorektikko-sijainen-mikälie sai kehotuksen toista asiakasta palvelevalta myyjältä ottamaan minun ostokseni vastaan. Maksoin kortilla. Korttini on yhdistelmäkortti, ja myyjät kysyvät yleensä aina kummalle puolelle ostos laitetaan, pankille vai luottokortille. Puolta ei kannata sanoa etukäteen, koska myyjät eivät kuitenkaan rekisteröi sitä ennen kuin laite niin kehottaa tekemään. Tämä myyjä, jonka lantion sarvet pilkistivät farkkujen vyötärön yli niin terävinä että pelkäsin hänen ihonsa menevän puhki, ei kysynyt mitään korttia höylätessään, joten aloin aavistaa pahinta. Sanoin "pankki", jolloin myyjä ilmoitti että nyt meni luottokortin puolelle ja yritti korjata asiaa. No eihän se tietenkään onnistunut, vaan katevaraus jäi voimaan. Näin on käynyt ennenkin, ja siitä on syntynyt yleensä vaivalloinen soppa.

No, asia ratkesi kun nyreikkö nouti paikalle oikean ja ammattitaitoisen myyjän, joka hyvin ystävällisesti ja asiantuntevasti lupasi korjata asian ja soittaa minulle huomenna kahdentoista maissa kun varaus on saatu poistettua. En näyttänyt harmistustani hänelle ollenkaan, sillä sain osakseni ammattitaitoista ja hyvää asiakaspalvelua - ongelmatilanteissahan se mitataan. Sitäpaitsi kiva asiakas saa parempaa apua ongelmissa kuin ärtyisä asiakas, joten kivuus kannattaa. Minun kivuuteni tosin loppuu heti jos ongelmia ei saada ensiyrittämällä ratkaistua. Silloin aloitan tiukan mutta ystävällisen hyvitysten tinkaamisen. Se taktiikka toimii.

Edit: Soittivat ja kertoivat, että asian tila ratkeaa vastaa maanantaina. Jippii. Yksi asia lisää muistettavaa.

Ei kommentteja: