4.6.05

Pysähtyy - Stannar

Useita pääkaupunkiseudun bussilinjoja lakkautetaan kesäksi rahapulan vuoksi. Tämä tietysti pudottaa matkustajamääriä, YTV:n määrät ovat pudonneet jo 3 % ja HKL:n 4 %. Joukkoliikenteen käytön lopettavat atkustajat eivät tietenkään lopeta matkustamista, vaan siirtyvät muihin kulkuneuvoihin, todennäköisimmin yksityisautoiluun.

Olkoon HKL:n käytöstä luopuneiden matkustajien lukumäärä x ja YTV:n y. Tällöin muuten kuin joukkoliikennettä käyttämään on siirtynyt (x+y) matkustajaa. Jos näistä 60 % siirtyy yksityisautoiluun ja noudattaa yksityisautoilulle tyypillistä tapaa, jossa autolla siirrellään vain yhtä ihmisruumista kerrallaan, lisääntyy pääkaupunkiseudun yksityisautoilu (x+y)*60 % henkilöautolla. Mikä on tuo henkilöautojen lukumäärä? Sen voisi yrittää laskea.

En oikein löydä helposti vuoden 2004 matkustajamääriä HKL:n tai YTV:n sivuilta, joten käytän kiertotietä. Tämä on tietysti ihan alkeellista,mutta olkoon. Vuoden 2004 loppuun mennessä oli jaettu 800 000 matkakorttia. Hihamenetelmällä arvioiden näistä on käytössä 75 % eli 600 000. Jos noista putoaa pois vaikkapa 3 %, on se 18 000 matkustajaa. Näistä sitten 60 % alkaa ajella 1xityisautolla, se on 10 800. Näin pääkaupunkiseudun automäärä lisääntyy noin 10 800 automobiililla, jotka ovat sitten arkiaamuisin mukana tukkimassa sisäänmenoteitä ja iltapäivisin ulosmenoväyliä, puhaltaen ilmakehään typen oksideja ja hiilidioksidia.

Menetettyjä joukkoliikenteen käyttäjiä on vaikea saada takaisin (minä olen poikkeus). Viimeinen asia mitä pääkaupunkiseudulla tarvitaan on yksityisautoilun voimakas kasvu, mutta ilmeisesti sitä ei voi estää.

1 kommentti:

LL kirjoitti...

Hyvä, että poikkeuksia löytyy.