13.4.05

Kukaan ei usko että makuupussiini hajosi jugurttipurkki

Yleensä en viitsi Blogistanin meiningeistä juuri välittää, tai oikeastaan viitsin joskus paljonkin, mutta en halua siitä mitään kirjoittaa. Nyt rikon periaatettani, kun kerran blogilistakin kaupallistuu.

En pidä kaupallistumista ollenkaan pahana, jos se hoidetaan oikein. On oikeudenmukaista, että
Pinserin Sami saa työstään hyötyä, enkä mene Sedistäkään kritisoimaan mainoksista blogissa - kysymyshän ei ole siitä että "ne saivat Sediksen", vaan siitä mitä Sedis sai tai saa. Tällä hetkellä Sediksen blogissa ei muuten mainoksia näy, eilen ne vielä siellä olivat.

Blogilistan kaupallistumisen kritiikki tuskin on pohjimmiltaan ideologista vastenmielisyyttä kaupallistumista kohtaan sinänsä - onhan Pinserinkin yläreunassa Googlen Ad Words -mainoksia, jotka on helppo jättää huomiotta. Eri asia olisivat ns. prolemainokset, eli kirkuvan värikkäät, Joka Sana Isolla Kirjoitettuja Otsikoita sisältävät omenaviinietikkareklaamit ja vastaavat. Silti otaksun, ettei kritiikin perustana ole mainokset tai lastenruokablogit, vaan paljon vakavampi asia: monen netinkäyttäjän turhautuminen huonosti hoidettuihin, alimitoitetuin resurssein ylläpidettyihin näennäisilmaisiin kaupallisiin palveluihin, kuten
huuto.netiin. Tällaiset surkeat kaupalliset palvelut ovat todella yleisiä. Ne ovat täynnä käyttökatkoja (Vai mitä Bloggerin käyttäjät? Ei tämäkään epäkaupallinen systeemi ole.), ja joskus asennevammaista helpdeskiä ja ylläpitoa, joka itse asiassa on toistaitoisten viiksiteinien autokorjaamomentaliteettia siirrettynä IT-maailmaan. Alex Niemisenä esiintyneen kommentoijan kommentit Pinserissä eivät ainakaan tätä kuvaa paranna.

Harrasteena ylläpidetyt sivustot toimivat usein paljon paremmin kuin käyttäjälle ilmaiset kaupalliset sivustot, ja se minua Blogilistan kaupallistumisessa arveluttaakin. Mitä siitä seuraa, jää nähtäväksi.

Ei kommentteja: