2.1.05

Metallia ja mekaniikkaa

Joululomalla pääsin käymään konepajalla, jossa asennettiin höyrykonetta 10-metriseen entiseen pelastusveneeseen. Siitä tulee aikanaan huvialus, vähän tämän näköinen.

Höyrykone on pieni 2-sylinterinen, 10-hevosvoimainen, ruotsalaista tekoa ja julmetun kaunis. Valmistajan kotisivuilla pääsee näkemään eri konemalleja, mutta niistä mikään niistä ei ole aivan samanlainen kuin näkemäni 2-sylinterinen. Silti kuvista välittyy kiillotetun messingin, vihreäksi maalatun valuraudan, tumman puun ja punaisen lämpöeristysnyörin mielikuvitusta kiihottava yhdistelmä. Tuollaisen koneen haluaa heti nähdä toiminnassa ja päästä hypistelemään vipuja ja venttiilejä. Koneesta ei kuulemma lähde juuri ollenkaan melua. Sekin vielä plussaa.

Opin myös muutaman detaljin. Noita kuvassa sylinterien ylä- ja alaosassa näkyviä hanoja sanotaan hikihanoiksi (tässä kuvassa osa numero 33) . Hanojen avulla poistetaan sylinteriin tiivistynyt vesi, jota kertyy aina koneen seisoessa ja joka muuten rikkoisi koneen kokonaan. Ilmiö on sama kuin se, että tähtimoottorin alimpaan sylinteriin kerääntyy öljyä, joka on laskettava pois ennen starttia. What is the sound of a conrod bending, kysyisi zeniläinen mekaanikko.

Höyrykoneisiin verrattuna polttomoottorit ovat kuitenkin tylsiä. Höyrykoneessa on kauneutta ja vääntöä, itse asiassa niin paljon, että tähän rakenteilla olevaan veneeseen täytyi valmistaa hyvin suurinousuinen potkurikin erikseen. Se olikin varsinainen vesiruuvi. Yllättäviä ovat metallin ja mekaniikan ilot.

Ei kommentteja: