22.2.04


Lada Lada lallada

Tänään nimipäiväänsä viettää Lada, Laaban, Lauri, Larpa, Lasse, Laaser ja Latukka.

Ajelin vastikään pitkästä aikaa Ladalla, sellaisella 80-luvun 1200 S -mallilla, jossa on suorakaiteen muotoiset etuvalot. Niitä pyöreävaloisia Laabaneita ei enää oikein liikenteessä näykään, koska ne on joko viety romikselle tai myyty Venäjälle (ja sitähän sitten itketään parinkymmenen vuoden päästä kun Ladassa alkaa olla retro- ja museoTyyliä (tm)).
Lada on oikeastaan mainio auto, vaikka ajoasento on käsittämättömän hankala ja työn jälki kökköä. Se ei juurikaan haittaa, itse asiassa minua jopa miellytti Ladan suunnittelun tietty kömpelyys, joka kuitenkin on hyvin toimivaa. Ladalla paahattelu toi mieleeni nuoruusvuodet, jolloin ajoin käytetyllä Lada 1200 S:llä kymmeniätuhansia kilometrejä. Larse kulki ja toimi aina moitteettomasti, vaikka kilometrejä oli alun perinkin jo pitkälti yli 100 000. Matkamittarissa tosin oli vain viisi numeroa - liekö pessimismi iskenyt suunnittelijoihin, realismi ei ainakaan.

Nii-in, minä olen mieltynyt Ladaan. Ladan kömpelössä ulkonäössä ja suunnittelussa on jotakin vetoavaa, varsinkin kun auto ei ole ärsyttävällä tavalla teknisesti oikutteleva tai kummallinen, onpahan vain vähän traktorimainen. Ladasta tulee vielä kulttiauto kun aika kuluu.

Itse asiassa voisi olla mielenkiintoista asentaa johonkin Ladaan MegaSquirt.

Asiaan liittymättä, mitähän nuo kävijälistassa olevat merkinnät "tällä henkilöllä useita tilauksia" merkitsevät? Niitä on alkanut näkyä varsin paljon.

Ei kommentteja: